De zussen Doris en Robin Veldman, beiden gepassioneerde muzikant, verdiepen zich wekelijks in de klassieke ballettechniek bij Studio Simoncini.
“Als muzikant vertel je een verhaal net als een danser maar bij ballet kun je je hele lichaam gebruiken en dat geeft een gevoel van vrijheid” zegt Robin, zij is violiste en speelt vaak mee in het Rotterdams Philharmonisch Orkest en ze speelt in verschillende kamermuziekensembles zoals Duo Duinoord, Fluweel en het Mare kwartet.
“Als ik met muziek bezig ben zie ik altijd de doorlopende lijn van het muziekstuk in mijn hoofd”. aldus Doris. Zij speelt cello en is muziekproducent. “De balletlessen hebben mijn visie bij het produceren van muziek beïnvloed, ik zie nu meer beweging voor me als ik met een muziekstuk bezig ben,”.
“Doris en ik deden vroeger aan ballet maar door onze muziekstudie hadden we er geen tijd meer voor. Ik wilde opnieuw beginnen, terug naar de basis van ballet. Doris heeft naar een balletschool gezocht, daar zijn oudere zussen voor!” lacht Robin
”Het is fijn om deel uit te maken van een groep waar het oké is hoe je bent, je hoeft niet alles tegelijk te kunnen.” zegt Doris. “De beginnersles voor volwassenen is heel fijn. We komen allemaal uit een andere hoek en dat is oké. We leren samen hoe we op muziek kunnen bewegen”.
Robin: “het is voor mij een mooi moment in de week. ik ga helemaal op in de balletles. De muziek die ik normaal gesproken zelf maak door kleine bewegingen, letterlijk priegelen op elke muzieknoot, is hier in de balletles onderdeel van een groter geheel. Het is zo fijn als je professioneel muziek maakt, om dat te combineren met ballet en dat je het dan helemaal internaliseert in je lichaam”.
Doris: “Het is interessant om de connectie nu zelf te zien tussen ballet en muziek. Er zijn veel overeenkomsten, bijvoorbeeld hoe je de opmaat gebruikt”.
Robin: “Het verschil is dat je hier in de balletles de muziek letterlijk voelt, je geeft er vorm aan. Ballet maakt muziek zichtbaar”.